Nejsilnější turbodieselový sporťák Audi R8 V12 TDI
Audi R8 V12 TDI foto: Audi
Celkem 8 fotografií
Ještě před několika lety by se řeklo, že mít turbodiesel ve sporťáku je nesmysl. Označit auto se vznětovým motorem za sportovní mohla snad jen Škodovka. Jenže svět se obrátil naruby a dnes je všechno jinak. Naprosto. Na světě je supersport s vidlicovým dvanáctiválcem, ale spalujícím naftu.
Kdo nemá rád „ropáky“, ten ať článek raději nečte, protože tady by mohl přijít o iluze. Audi R8 V12 TDI totiž dokáže všechno co klasický sporťák, a přitom k tomu zabalí ještě brutální zátah od nejnižších otáček, nízkou spotřebu paliva a techniku, za kterou se nestydí ani účastník Le Mans.
Základem použitého motoru je totiž technika z vozu R10 TDI Le Mans, tedy závodního speciálu. Blok motoru je ovšem větší o dva válce, takže při vrtání 83 mm a zdvihu 91,4 mm to dává celkový objem válců 5934 ccm. Jenže blok motoru je tak kompaktní, že při 684 mm délky je jen o 16 cm delší, než již dnes používaný vznětový vidlicový osmiválec! Diky tomu je možné tento kousek umístit před zadní nápravu R8.
Motor má další vymoženosti, jenž se jinde sotva najdou. Kupříkladu hlavy válců jsou trojdílné. Základní sekce je vytvořena z hliníkové slitiny a k ní je připevněna část starající se o mazání poslední tuhá ocelová konstrukce zajišťující upevnění vaček.
Technická data Audi R8 V12 TDI | |
Počet válců/ventilů | 12/48 |
Zdvihový objem | 5934 ccm |
Výkon | 368 kW |
Točivý moment | 1000 N.m při 1750 ot./min |
Maximální rychlost | >300 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 4,2 s |
I blok motoru z šedé litiny není obyčejný. Má v sobě totiž červíčkovitý grafit. Tento speciální materiál s označením GJV-450 má asi o 40 % větší tuhost, než klasická šedá litina používaná dnes na motory.
Mohutný tlak
Válce samy o sobě mají kompresní poměr 16:1, jenže je dopují turbodmychadla o tlaku 2,6 barů. Vzduchem se naplní válce a nové speciální piezoelektrické vstřikovače svými osmi otvory vecpe do rozvířeného plynu dávku nafty pod tlakem 2000 bar. O správné načasování vstřiků se starají piezoelektrické ovladače trysek.
Výsledkem je výkon 368 kW a točivý moment 1000 N.m v rozmezí 1750 až 3000 ot./min!
:. Dvanáctiválec je vidět zadním oknem
Síla i rychlost supersportu
Audi nasadilo do R8 V12 TDI klasickou mechanickou šestistupňovou převodovku, protože dvouspojkový automat by asi takovou zátěž newtonmetry nevydržel. Ale i tak je co obdivovat - maximální rychlost překračuje 300 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne vůz za 4,2 s. To vše je samozřejmě možné, jen díky přenosu výkonu na všechna kola systémem quattro, který však poměrem 40:60 preferuje zadní nápravu. Je však jasné, že pokud tomu neodpovídají jízdní podmínky, systém zakročí a upraví tyto hodnoty.
Ekologie a spotřeba
Ti, kteří mají pochyby o smyslu tohoto vozu, nechť čtou dál. Spotřeba R8 V12 TDi je totiž někde kolem deseti litrů na 100 km v ustáleném kombinovaném provozu. Pokud dá řidič vozu „pokouřit“, jistě se s radostí zvedne do závratných výšin, ale nikdy ne tak vysoko jako u zážehového agregátu. Ostatně vůz má dost síly, aby si pohrál i s Porsche na kterékoli křižovatce na půl plynu.
:. Vůz má v konceptu i prosklennou střechu.
A to nejzajímavější jsme si nechali na závěr. Agregát totiž splňuje ve svém standardním stavu emisní limity Euro 5. Pro autosalon v Detroitu však byl představen vůz, který vstřikuje močovinu do výfukového potrubí. Tím se snížily hodnoty NOx natolik, že vůz dokáže splnit i hodnoty normy Euro 6, která přijde až za šest let.