Nissan Qashqai: Jsem originál
Zdá se, že Nissan alespoň v Evropě doslova pohřbil klasicky pojaté automobily. Kromě oznámení o tom, že se neuvažuje o nástupci typů Alemara a Primera, přišel na trh s nově pojatým vozem Qashqai.
Tento crossover, jak se označují automobily stojící mezi konvenčními tržními segmenty, v sobě kombinuje praktický automobil nižší střední třídy s vyšší pozicí a částečně také designem vozu SUV. Tímto modelem plánuje značka Nissan oslovit zákazníky hledající nové a neotřelé přístupy k návrhu automobilů. Reakce na tento druh typ automobilu si Nissan vyzkoušel již v roce 2004, kdy na ženevském autosalónu představil stejnojmenný koncepční vůz.
Design vozu Nissan Qashqai byl navržen v londýnském designérském centru automobilky. Jedná se o vůbec první sériový model, který z tohoto studia vzešel. Jistě není bez zajímavosti, že Qashqai se bude na britských ostrovech také vyrábět. Konkrétně v továrně Sunderland, odkud se vyváží na všechny trhy, tedy například i do Japonska, kde se prodává pod jménem Dualis. Vzhled této novinky kombinuje určitou uhlazenost a eleganci s robustními prvky designu. Ty se projevují zejména na přídi v podobě efektních podélných prolisů na kapotě motoru, které plynule navazují na orámování znaku v masce chladiče.
Interiéru dominují jednoduché tvary. Je zřejmý také důraz na vnitřní prostor a jeho praktickou využitelnost. Pětimístnou konfigurací a možností sklápění asymetricky dělených zadních sedadel se však tento automobil nijak nevymyká zvyklostem pětidveřových hatchbacků.
Nissan bude model Qashqai nabízet v kombinaci se čtveřicí motorů. Zážehové jsou reprezentované čtyřválci o objemu 1,6 a 2,0 litru, které disponují nejvyšším výkonem 115 a 140 koňských sil. Na straně vznětových motorů figurují pohonné jednotky původem od Renaultu. Motor s objemem 1,5 litru má nejvyšší výkon 106 koní, zatímco dvoulitr nabízí 150 koní. Kromě manuální převodovky bude k vybraným verzím v nabídce také bezstupňové převodové ústrojí CVT.
Nissan Qashqai je spíše jež automobil SUV koncipován jako běžný osobní vůz s jen o málo zvětšenou světlou výškou. Tomu odpovídá i skutečnost, že standardem je pohon předních kol. Nicméně pro dvoulitrové motory bude k dispozici také pohon všech kol s trojicí provozních režimů. Kromě pohonu předních kol je možné zvolit také možnost automatického připojení pohonu všech kol při prokluzu kol přední nápravy. Další možností je pevné připojení kol zadní nápravy, které v principu odpovídá závěru mezinápravového diferenciálu. Pohon všech kol je ve voze Qashqai určen především pro zvýšení trakce a ne terénních schopností.
Model Qashqai je velmi specifickým vozem, který má jen pramálo přímých konkurentů. Abychom byli přesní, našli jsme pouze jediného: model CrossGolf od Volkswagenu. A to je vcelku dobrá startovací pozice na stále přeplněnějším trhu víceúčelových, avšak především konvenčně pojatých rodinných vozů.