Málo prostoru pro úspěch přenechává vedoucí trojice také svým sousedům – soupeřům nejen z Německa, ale i Francie nebo Itálie. Někteří z nich dali raději přednost odchodu z tohoto sektoru trhu, když se přesvědčili o tom, že v boji s tak silným protivníkem nemají šanci uspět ani pomocí dumpingu. Tím spíše, že v tomto případě cena není prioritou. Daleko důležitější je pověst značky. A ten, kdo to pochopil dříve než ostatní, má dnes výhodu. Například firma Audi se touto otázkou systematicky zabývá celé poslední čtvrtstoletí. BMW postavilo otázku vysoké reputace své značky na přední místo ještě o 10 až 15 let dříve a Mercedes-Benz tiše budoval svoji prestiž div ne v průběhu celého minulého století.
Interiér má sportovního ducha a zároveň oplývá kvalitními materiály.
Nová „pětka“ od bavorského výrobce se vzdala kokpitu nakloněného k řidiči.
Různé přístupy
Není divu, že každá významnější změna v modelové řadě těchto prestižních německých značek vyvolává mezi odborníky bouřlivé diskuse. Příkladem je nové BMW pětkové řady s interním označením E60, které se objevilo před rokem. Pomineme-li sporný zevnějšek, vyznačuje se řadou avantgardních technických řešení. Mezi ně patří aktivní posilovač řízení Active Steering s variabilním převodovým poměrem.Nové Audi A6 (C6), které bylo veřejnosti představeno teprve před několika měsíci, je stejně jako BMW generační změnou. Postačí pouhé srovnání rozměrů novinky s předchůdci. Jestliže BMW předvedlo radikální přístup k omlazení, pak Audi zůstal u přístupu konzervativního. Zachován byl totiž původní styl designu a základní konstrukce motorů.
Ke srovnávacímu testu jsme si vybrali v současné době nejvýkonnější osmiválcové provedení BMW 545i (4,4 l). Výkon tohoto modelu činí 245 kW/333 k. Audi A6 quattro je vybaveno motorem o větším objemu 4,2 l s maximálním výkonem 246 kW/334 k. S motorem tohoto typu se Audi nabízí výhradně ve verzi s pohonem všech čtyř kol a šestistupňovou samočinnou převodovkou. V případě BMW jsou poháněna pouze zadní kola, ale zato si můžete vybrat mezi přímo řazenou převodovkou nebo zvolit přímo řazenou převodovku SMG se sekvenčním řazením či hydromechanickou samočinnou – což byl také náš případ.
Revolta a klasika
Neobvyklý, revoltující charakter designu novinek BMW je v posledních třech E letech na pořadu dne. Nakonec i vyznavači tradičního stylu bavorské značky zaujali k omlazovací kúře sedmičkové série v roce 2001, která byla ve své době velmi medializovaná, vcelku loajální postoj. Nemalé riziko (soudě podle objemu prodejů) se firmě tehdy vyplatilo. Pokud jde o novou „pětku“, ta v daném trendu pokračuje, i když o něco střízlivěji. Agresivní silueta, dravčí příď a neobvyklá záď – to všechno mění tradiční filozofii stylu sedanů bavorského BMW.Diametrálně odlišný, evoluční přístup k designu vidíme na nové generaci Audi A6, v pořadí již šesté (spolu se svými předchůdci – Audi 100). Navzdory tomu, že automobil vyrostl do délky (o 120 mm) a šířky (o 45 mm), uchoval si nemálo z minulé generace.
Rámeček kolem masky chladiče, který se již stal rodinným rysem, se na snímcích zdá být poněkud masivní, ale „v životě“ se vnímá naprosto organicky a umožňuje stejně jednoznačnou identifikaci modelu jako „nosní dírky“ v případě BMW. Na první pohled vypadá nová „šestka“ kompaktněji, než je tomu ve skutečnosti. Pokud jde o její délku, šířku a rozvor náprav, nachází se někde uprostřed mezi předcházejícím modelem A6 a vlajkovou lodí A8.
Na rozdíl od zevnějšku je interiér BMW 545i méně avantgardní a do jisté míry připomíná vnitřek sedmičkového modelu. Nelze říci, že by nebyl přitažlivý, nicméně chybí mu ten lesk, kterým se vyznačuje vůz z Ingolstadtu jak v celku, tak zejména v maličkostech. Například rámečky ciferníků v přístrojové desce BMW jsou vylisovány z imitace kovu a působí levně. Jeho soupeř se vyznačuje tím, že když už má součástka podobu hliníku, pak jde skutečně o leštěný kov. Jak palubní deska modelu A6, tak i středový panel a konzola, na níž je umístěn volič rychlostí, jsou ve stylu, který naznačil velmi atraktivní projekt Nuvolari. Proti poněkud jednotvárným tvarům ostatních modelů Audi je to zjevný pokrok. Zároveň ale nejsou tvary nijak přehnaně agresivní nebo podléhající módě ostrých hran a lomených ploch, jako je tomu u BMW řady pět. Překvapivé je, že právě BMW s přístroji nakloněnými k řidiči se tohoto stylu zřeklo a naopak Audi ho ochotně přejímá. Za vzor lze považovat i kvalitu materiálů a zpracování Audi.
Jízdní souboj především na klikatých silnicích vyhrává přece jen bavorský sprinter, který je svým dravým nastavením podvozku pověstný.
Srovnaly krok
Pokud jde o automobil, jehož cena se dotýká hranice dvou milionů korun, zpravidla nelze objevit významnější nedostatky, pokud jde o pohodlí řidiče. To platí bez výjimky i v našem případě, a to přes to, že BMW vyhrálo první kolo v oblasti ergonomie. Toto vítězství totiž nebylo K. O., ale jen na body.Sedadlo řidiče v Audi není na první pohled za co kritizovat, ale to platí pouze do té doby, dokud člověk neusedne za volant BMW. Nastavitelné boční opěrky měkce obejmou a spolehlivě zafixují jak štíhlou 18letou dívku, tak také staršího milovníka piva s bříškem. Sedák má v místě pod koleny vysouvací sekci, horní část zadní opěrky mění úhel sklonu bez ohledu na její základní část. Škála možností podélného posunu sedadla je v Audi obrovská, avšak v BMW je ještě větší, a to o dobrých pět centimetrů. Ve většině případů to sice nevyužijete, ale lidé vyššího vzrůstu zřejmě dají přednost BMW, protože přece jen pohodlněji usednou za volant.
Nastavení polohy sedadel i volantu je ovládáno elektricky, což je doplněno o dvě paměti nastavených pozic. To považujeme za dost důležité s ohledem na možnost nastavení značného množství parametrů. V testovaném modelu Audi A6, kde byla obě přední sedadla ovládána elektromotorky, jsme našli dvě polohy nastavení volantu. Paměť nastavení sedadla se nabízela jen za příplatek.
Předchůdci hrdinů našeho testu se od sebe významně odlišovali i prostorností interiéru. „Pětka“ od BMW (E39) nebyla tak prostorná jako „šestka“ Audi (C5). Proto jsme u testovaných modelů nové generace očekávali ještě větší rozdíly, neboť co do rozměrů Audi vyrostlo více než BMW. Ve skutečnosti se ukázalo, že bavorský výrobce prakticky dohonil své rivaly, jejichž konstruktéři raději obětovali část interiéru ve prospěch designu. Máme na mysli především to, že splývavá linie střechy a zadního skla „tlačí“ osoby sedící vzadu spolu s jejich sedadly kupředu, v důsledku čehož se zkracuje vzdálenost mezi sedadly.
Na druhé straně Audi odpovídá na tuto výhradu objemem svého zavazadlového prostoru – 0,546 m3 oproti 0,520 m3 v BMW. Jde zdánlivě o maličkost, avšak pod koberečkem podlahy zavazadelníku se v BMW tísní pouze dojezdové rezervní kolo, zatímco v Audi se na stejné místo vejde plnohodnotný litý disk s pneumatikou 245/40 R18. Důležité také je, že zadní opěradla se v Audi sklápějí, a tím náležitě zvětšují zavazadelník, zatímco v BMW toto nešlo.
Silniční faktor
Jízdní schopnosti BMW jsou nejen pověstné, ale do značné míry také dány dopředu. „Pětka“ s karoserií vyrobenou zhruba z jedné třetiny z lehkého hliníku a s ultramoderním osmiválcovým motorem nezklame. Pokud jde o dynamiku, tak to platí i o provedení se samočinnou sekvenční převodovkou.Pokud jde o osmiválcovou verzi Audi A6, také nezklamala, ale ve zrychlování lehce zaostávala za svým soupeřem. Kromě toho pohonný agregát BMW je podstatně méně hlučný, když dokonce i ve vysokých otáčkách vydává pouze libý šum, zatímco vytáčený motor Audi nasupeně syčí. Ostatně i hluk od pneumatik je v bavorském BMW utlumen při pronikání do interiéru důkladněji než v Audi.
Jak známo, dobrá ovladatelnost odjakživa patřila k základním hodnotám BMW. Od nové „pětky“, vybavené mimo jiné řízením s variabilním převodem, ale také aktivními příčnými stabilizátory, jsme oprávněně očekávali mimořádné výkony a radost z jízdy. Můžeme říci, že naše očekávání se sice splnilo, ale bohužel nikoli ve všech směrech. Na evropských silnicích vysoké třídy se „pětka“ chová skvěle, prudké zatáčky zvládá jen s nepatrným náklonem pomocí neuvěřitelně přesného, citlivého a informativního volantu. Když se však ocitne na okresní silnici s byť jenom menšími výmoly a nerovnostmi, automobil poněkud ztrácí svoji suverenitu. Vůz začíná odskakovat a na nerovné vozovce má v zatáčce snahu vybočit zadními koly. Zajímavé je, že kupé BMW 645i, které je postaveno na stejné podlahové plošině a bylo testováno ve stejných podmínkách, se chovalo v tomto ohledu naprosto výtečně.
Plynulost jízdy nové „pětky“ velmi silně závisí na její rychlosti: čím pomalejší je jízda, tím více podvozek registruje i menší výmoly. Podle míry zrychlování se automobil stává komfortnějším.
„Šestka“ plus
Audi A6 se v nové generaci zjevně ještě vylepšilo: je přesnější, výborně informuje řidiče a celkově působí kompaktnějším dojmem. Pochopitelně když srovnáváme sportovní vlastnosti, má ještě daleko k BMW, na druhé straně nepředvádí žádné šprýmy na nerovném povrchu. Kromě toho je podvozek Audi přece jen komfortnější. Nelze zapomínat ani na zimní období, kdy je stálý pohon všech čtyř kol na místě, zvláště pro tak výkonný automobil.A konečně jsme u poslední kapitoly, která pojednává o cenách obou rivalů. V této nominaci se poprvé oba soupeři sjednotili na remíze – BMW 545i stojí v základu (s manuální převodovkou)
2 091 560 Kč a Audi A6 4.2 quattro jen o málo méně – 1 981 900 Kč.
Zavazadelník BMW je sice menší jen o 0,026 m3.
V námi testované verzi zavazadelník BMW neumožňoval sklopení zadních opěradel, jako to svede Audi.
BMW 545i automat | |
---|---|
Motor | zážehový osmiválec |
Zdvihový objem (cm3) | 4398 |
Max. výkon (kW/k) | 245/333 |
při otáčkách/min | 6100 |
Max. točivý moment (N.m) | 459 |
při otáčkách/min | 3600 |
Max. rychlost (km/h) | 245 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 5,9 |
Počet převodových stupňů | 6 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1705 |
Zavazadelník (m3) | 0,520 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 14,2/7,7/9,9 |
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) | 4841/1846/1468/- |
Rozvor náprav (mm) | 2889 |
Poháněná kola | zadní |
Cena | 2 091 560 Kč |
Audi A6 4.2 quattro | |
---|---|
Motor | zážehový osmiválec |
Zdvihový objem (cm3) | 4172 |
Max. výkon (kW/k) | 246/335 |
při otáčkách/min | 6600 |
Max. točivý moment (N.m) | 420 |
při otáčkách/min | 3500 |
Max. rychlost (km/h) | 250 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 6,1 |
Počet převodových stupňů | 6 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1745 |
Zavazadelník (m3) | 0,546 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 16,5/8,8/11,6 |
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) | 4916/1855/1459/- |
Rozvor náprav (mm) | 2843 |
Poháněná kola | všechna |
Cena | 1 981 900 Kč |
BMW 545i automat - hodnocení | |
---|---|
+ | výrazný vnější vzhled |
+ | vynikající řízení |
+ | dynamická jízda |
- | poněkud nezajímavý interiér, dojezdové kolo |
Audi A6 4.2 quattro - hodnocení | |
---|---|
+ | decentní vzhled |
+ | zpracování interiéru |
+ | pohon všech kol |
- | místo vzadu a nad hlavou, méně sportovní jízda |