Recept na dlouhověkost
Colin Chapman uvažoval o tom, že zastaví produkci modelu Seven už v roce 1964. Neutuchající zájem zákazníků však způsobil posunutí uvedeného termínu o plných devět let dále, přičemž ani v tomto případě tento „sporťák každým coulem“ neodešel do automobilové historie. Práva na jeho výrobu totiž zakoupila nevelká britská společnost Caterham Cars, v jejíž nabídce „sedmička“ figuruje dodnes. Nic na tom nemění skutečnost, že posledních devět let jde o modernizované provedení Super Seven. My jsme dostali možnost „osedlat si“ vůz ve verzi K-Series s motorem Rover o objemu 1,6 l a výkonu 86 kW (117 k). Dravější řidiči, či spíše piloti, však mohou sáhnout po modelech s ještě silnějšímičtyřválci 1,8 l o výkonu 91 až 140 kW (124 až 190 k). Ani ten, kdo touží po „raketě na kolech“, nebude zklamán. Pro něj totiž firma Caterham připravila provedení Super Seven Competition, které má pod kapotou turbodmychadlem přeplňovaný motor o objemu 2,0 l/150 kW (204 k).Jednoduchost především
Roadster Caterham Super Seven je stejně jako jeho vzor značky Lotus navržen maximálně účelově a v souladu s pravidlem v jednoduchosti je síla. Základ vozu tvoří prostorový trubkový rám, na který se upevňují plastové a hliníkové panely karoserie i podvozek. Přední kola jsou zavěšena na dvojitých příčných ramenech, vzadu je náprava de Dion se stabilizátorem, jehož tuhost je možno regulovat. Všechna kola mají dostatečně dimenzované kotoučové brzdy, což je v souladu s charakterem vozu. Hřebenové řízení postrádá posilovač, ale to pravým sportsmenům rozhodně nemůže vadit. Hmotnost dvousedadlovky Super Seven ostatně nepřesahuje 520 kg. Caterham se v mnohém může pochlubit rysy závodních automobilů, avšak stále jde o vůz pro běžný silniční provoz. Z tohoto důvodu je opatřen předpisovými světlomety, zadními skupinovými svítilnami i ukazateli směru. Pří jízdě v dešti přijdou vhod také blatníky, snímací plátěná střecha a lehká plastová dvířka. Pokud jde o výbavu, nechybí v ní náhradní kolo a topení.Čelní sklo má dokonce elektrické vyhřívání pomocí tenoučkých, téměř neviditelných drátků. Pokud bychom si dali práci a odstranili z vozu výše uvedené „zbytečnosti“, proměnil by se Super Seven, samozřejmě s jistou mírou nadsázky, ve dvousedadlovku ne nepodobnou monopostu F1. Konec konců posuďte sami: kapota motorového prostoru zabírá více než polovinu délky celého vozu, stísněný kokpit leží bezprostředně před zadní nápravou a kola jsou umístěná v rozích automobilu. Není to charakteristika správného formulového vozu?Spartánská výchova
Super Seven nám nepřipomínal závodní formulové monoposty jen svým vnějším vzhledem. To, že na našem prvním dojmu bylo mnoho pravdy, jsme si potvrdili při usednutí za volant. Tento akt nebyl zcela jednoduchý a příliš se nelišil od procedury, kterou podstupují piloti F1. Napřed jsme museli překročit poměrně vysokou bočnici kabiny, pak zastrčit nohy do úzké a dlouhé nory pod přístrojovou deskou. Vyzkoušeli jsme si přitom, že lze stěží srovnat končetiny vedle sebe a co víc, v tak stísněném prostoru nebylo vůbec jednoduché spolupracovat s úzkými pedály řízení umístěnými těsně vedle sebe. Nejlepší je pořídit si speciální obuv, jakou používají závodní jezdci. Když jsme zvládli nástup do kokpitu, ocitl se v našich rukou roztomile naducaný preclík, pardón volant. Přes něj jsme pak mohli sledovat rychloměr a otáčkoměr, přičemž rozměry jejich kruhových číselníků rozhodně nelze nazvat obřími. Přístrojovou desku dále oživovalo pár ovladačů, ze středového tunelu vyhlížela naši ruku půvabně miniaturní řadicí páka a parkovací brzda. Tím prakticky skončil seznam komponentů, které v roadsteru Super Seven naleznete. Nemuseli jsme v Super Sevenu sedět příliš dlouho, abychom se mohli seznámit s jeho neopakovatelným spartánským charakterem. Šlo zejména o nesnesitelně úzký kokpit, kde se loket levé ruky při řízení snažil samovolně vysoukat z této pasti. V kůží čalouněných minidvířkách bylo nutno pro něj udělat příslušný výklenek. A když se už o nich zmiňujeme, líbilo se nám, že je lze otevřít v úhlu 180 stupňů nebo úplně sundat. Hluboce na nás zapůsobil také zavazadlový prostor vozu, jenž má kožené víko s patentními knoflíky! Slouží především k uložení plátěné střechy, ale jezdit s Caterhamem zašpatného počasí raději nezkoušejte. Střecha vám poslouží skutečně jen tehdy, když vás neočekávaně přepadne na cestě déšť. Ptáte se proč? Usednout do kokpitu s nataženou střechou dokáže jen zvlášť zkušený akrobat.Hurá na start
K jízdnímu seznámení seroadsterem Super Seven jsme si vybrali neužívanou zkušební dráhu nedaleko Prahy. Hned v prvním kole jsme litovali, že jsme lehkomyslně odmontovali dvířka. Již při rychlosti kolem 100 km/h jsme zaznamenali takový průvan v kabině, že jsme zastavili a dvířka raději vrátili na místo. Celkem to pomohlo, avšak nikoliv zcela. A co jsme dále zjistili? Čelní okno je totiž opravdu příliš nízké a navíc má téměř svislou polohu. Vlivem toho se posádka musí hodně skrčit, aby se alespoň trochu uchránila před náporem vzduchu. Ještě nepříjemnější ovšem je, že svislé čelní sklo funguje jako vysavač. Vlivem tlakových poměru se totiž do kokpitu nasává vzduch s prachem, jenž zviřují přední kola. Kromě toho nám začal při rychlosti nad 80 km/h silně vadit aerodynamický hluk, jenž se po dalším zrychlení změnil v téměř nesnesitelný sykot. A tak jsme si uvědomili, že Caterham vyžaduje víc než jen silné povahy takže nám přijdou vhod kromě zvláštních bot též brýle, rukavice a přilba.Nasoukat se do malinkatého otvoru pro dvířka při natažené plátěné střeše lze zvládnout pouze po určité době přemýšlení a nácviku.
Poměně malý 1,6litrový motor o výkonu 85 kW (115 k) zrychluje toto lehké autíčko na 100 km/h za necelých 6 sekund.
Pryč s nudou
Za to, že jsme byli shovívaví k nepohodlnému kokpitu, se nám Super Seven odměnil královsky: úžasným požitkem z jízdy. Oslnila nás především jeho vitalita. Vzdor všem pravidlům jsme razantně vytočili první převodový stupeň a po bleskovém přeřazení opět sešlápli pedál akcelerátoru až k podlaze, což znamenalo další porci zrychlení. Kolik že ukazuje rychloměr? Až vás tato otázka napadne, bude jeho ručička zcela bezpečně za číslem 100. Správný okamžik pro přeřazení lze ovšem zjistit jedině s přispěním sluchu, ručička otáčkoměru totiž poskakuje po celé stupnici. Trojka, čtyřka, motor duní zlobivě a agresivně. Svislé čelní okno a blatníky předních kol se hrdinně rvou se vzduchovou hmotou. Letmý pohled na rychloměr prozrazuje, že pelášíme „stošedesátkou“. Před námi je zatáčka a s ní čas brzdit. Pedál ovšem vyžaduje velkou sílu sešlápnutí, nicméně při téměř natažených nohách to není problém. Oceňujeme navýsost dostatečnou účinnost kotoučových brzd a rychle přeřadíme na dvojku. Dráhy v kulise jsou stylově krátké a manipulace s pákou vyžaduje trochu chlapské síly.Nezbytný soulad duší
Při výjezdu ze zatáčky opatrně přidáváme plyn a teprve, až když je před námi opět přímý úsek dráhy, odhodláváme se k mohutnému rozjezdu. Zase je tu ten okouzlující pocit rychlosti, jenž vnímá každá buňka našeho těla. Těsně vedle nás – jen natáhnout ruku – ubíhá asfalt. Super Seven má totiž velmi malou světlou výšku, méně než 11 cm. Právě proto je třeba na běžných silnicích jezdit velmi opatrně. Zato v zatáčkách se chová roadster skvěle v zatáčkách. Zásluhu na tom nemá jen nízko položené těžiště, ale též pečlivě vyladěné zavěšení kol s účinnými stabilizátory. Zejména díky nim Super Seven sedí v zatáčkách jako přilepený. Blížíme se k „esíčkovité“ zatáčce, a proto opět snižujeme rychlost. Volant má říz – od jedné krajní polohy ke druhé to jsou pouze o málo víc než dvě otáčky. Díky tomu máme s Caterhamem, jenž mimochodem poslouchá naše povely přesně a bez odmlouvání, těsný kontakt. Hned za zatáčkou následuje ostrý obrat doprava, který prolne v dlouhou rovinu. To, že jsme příliš brzy brutálně přidali plyn, prozrazuje „ustřelení“ zadní nápravy. Proto rychle ubíráme plyn a zjednáváme nápravu pomocí volantu. Opětovné získání vlády nad Super Sevenem se povedlo až nečekaně rychle. To ale vůbec neznamená, že s roadsterem můžete hned jet na plný plyn. Naopak, abyste z něj vymačkali veškerou sílu, musíte pochopit jeho duši. A nejen to, musí se jí přizpůsobit vaše duše.V Caterhamu se řidič mezi bočnicí a příliš vysokým tunelem cítí stísněně.
Caterham vám poskytne výjimečně silný zážitek opojení z rychlé jízdy
Caterham Super Seven | |
---|---|
Motor | MI-TECH 1.5 16V |
Zdvihový objem (cm3) | 1585 |
Max. výkon (kW/k) | 115 |
při otáčkách/min | 6000 |
Max. točivý moment (N.m) | 107 |
při otáčkách/min | 3000 |
Max. rychlost (km/h) | 174 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 6,4 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 520 |
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) | 3378/1575/1118/2248 |
Caterham Super Seven - hodnocení | |
---|---|
+ | velmi stylový automobil |
+ | radost z jízdy |
+ | nízká cena |
- | nedostatečné pohodlí |
- | malá světlá výška |
- | nepohodlný vstup do automobilu s nataženou střechou |