Italská automobilka Maserati se rozhodla představit druhou variantu svého luxusního modelu Quattroporte, a to na požadavky svých zákazníků, toužících po ještě větším pohodlí a kultivovanosti. Quattroporte tak muselo odložit výrazně sportovní jízdu a přizpůsobit se, verze Automatic už může směle konkurovat svým sokům, například BMW řady 7, Lexusu LS nebo Mercedesu třídy S. Ke špičkovým jízdním vlastnostem teď přidává sametově řadící automatickou převodovku s komfortněji nastaveným podvozkem. Vše ostatní zůstalo nezměněno na svém místě. Vzali jsme Quattroporte Automatic na projížďku po všech druzích silnic, abychom zjistili, do jaké míry se změnilo, do jaké míry se odlišuje od sportovnějšího sourozence.
Italská krása Maserati budí pozornost všude, kde se ukáže.
Vytříbenější chování
Jemněji, ale se stejnou chutí
Největší rozdíl mezi variantami DuoSelect a Automatic se opravdu promítá do charakteru jízdy. DuoSelect s šestistupňovou sekvenční převodovkou míří především na sportovně založené řidiče. Mechanickou převodovku má umístěnou nad zadní nápravou a pohonnou jednotku vpředu za přední nápravou. Rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou vykazuje u této verze hodnotu 47:53, což výrazným způsobem přispívá ke špičkovým jízdním vlastnostem především v zatáčkách. Quattroporte DuoSelect vyniká dlouho neutrálním chováním, maximální kontrolou vybízí k hrátkám a jízdám mimo dálnici. Těžko se mu jiný luxusní sedan dokáže vyrovnat.
Automatic je úplně něco jiného, jiný nádech, jiný styl i charizma. Přestože zvenčí i uvnitř vypadá téměř stejně jako DuoSelect, z celkového pohledu se výrazně odlišuje. Hlavní změnou prošlo pohonné ústrojí. Automatická převodovka ZF se šesti stupni tentokrát dostala místo přímo vpředu za motorem. Změnil se tím poměr hmotnosti, který si však stále zachovává vynikajících 49:51. Spolu s BMW řady 7 mají nejlepší rozložení vah mezi luxusními sedany. To ale nebyly jediné úpravy provedené na Quattroporte Automatic. Nová převodovka si vyžádala rozsáhlé přepracování motoru. Disponuje sice stejným výkonem 400 koní, ale o 9 N.m se zvýšil točivý moment, který nyní dosahuje v nižších otáčkách (DuoSelect 451 N.m/4500 – Automatic 460 N.m/4250). Zátah motoru přichází tedy dříve, ale i přes klidnější chování převodovky je stejně mohutný. Ano, převodovka ZF dodala Quattroporte chybějící vytříbené chování. Řazení probíhá sametově a italský elegán se dokáže oddávat uvolněné a poklidné jízdě. Od verze DuoSelect jej můžete rozeznat nejen podle voliče automatické převodovky v interiéru, ale také po otevření kapoty podle modrých vík ventilů na motoru (DuoSelect má červené). Posledním technickým faktem, překvapivým, je minimální nárůst pohotovostní hmotnosti, která se zvýšila o pouhých 20 kg na 1990 kg proti provedení DuoSelect.
Objem zavazadlového prostoru není přemrštěný, ale 450 l bohatě stačí.
Pohodovější jízda
Podstatná změna
Změna převodovky se u Quattroporte projevila až překvapivě výrazně. Z testovací jízdy jsme zjistili, že drobných změn doznalo také nastavení odpružení. Stejně jako u DuoSelectu zde využili služeb systému aktivní regulace odpružení Skyhook, ale s podstatně jemnějším nastavením. Nejvíce se rozdíl projevuje při přejezdech příčných nerovností, kde se vůz více pohupuje, stejně jako v zatáčkách. Při jejich průjezdu se Quattroporte více naklání. Přesto zůstává mimořádně sportovní. Eventuální chuť po ostřejší jízdě umí vyřešit tlačítko s režimem Sport, které zkrátí asi o 35 % dobu potřebnou k přeřazení a zásadním způsobem zvýší tuhost odpružení vozu. V jediném okamžiku tak můžete proměnit pohodlný luxusní sedan ve sportovní vůz, pumpující adrenalin do žil. Vše je podpořeno vynikajícím zvukem motoru, který vychutnávají kolemjdoucí, ale také cestující uvnitř vozu. Proto bychom mohli doporučit eventuálním zájemcům, aby i v případě verze Automatic u Quattroporte zvolili provedení Sport GT a připlatili si k tomu výkonnější brzdový systém. V základu nejsou brzdy špatné, ale přece jen z rychlostí přes 200 km/h se už dvoutunový kolos nezastavuje tak lehce. Maserati Quattroporte Automatic stejně jako DuoSelect vyčnívá z řady luxusních sedanů. Italský trojzubec je přímo prošpikován emocemi, od netradičního designu s úzkou přídí a mohutnou zádí až po výkonný a agresivní motor s neuvěřitelným zvukem. Tohle auto si musí každý již po pár kilometrech zamilovat.
Není to nádherný pohled? Interiér Quattroporte je uchvacující, máte 4 000 000 různých kombinací a variant, jak ho sestavit.
Vzadu je místa dostatek, potěší možnost nastavení zadních sedadel.
Elegantní řešení
Jak málo stačí k jedinečnosti
Jak jsme se již zmínili v začátku, Quattroporte Automatic se exteriérem vůbec neliší od verze s mechanickou sekvenční převodovkou. Zato uvnitř ke změnám dojít muselo, minimálně na středovém panelu. K tomu také došlo a Italové to zvládli, jak se na ně sluší, velmi elegantně. Maličkatý stříbrný joystick nahradil malý volič automatické převodovky, nalevo od něj své místo zaujalo schéma řazení a elektronická parkovací brzda (DuoSelect má klasickou). Vpravo se ještě objevil menší popelník a za řazením jsou dva držáky nápojů. Pokračující středový tunel navíc plynuleji navazuje bez jakéhokoliv zvlnění. Pádla pod volantem zůstala, při přesunutí páky voliče do manuálního režimu s nimi můžete normálně řadit. Automat ale pracuje jako u konkurence, takže i v manuálním režimu, pokud motor dosáhne omezovače nebo se naopak podtočí, si sám přeřadí. Proto jsme také po celou dobu testu používali spíše klasický režim D, který má u této verze skutečný smysl. Quattroporte totiž přišlo o typické cukání a dramatické přeřazování manuálu pod plným plynem.
A jak je to se spotřebou? S automatem se dostanete podstatně níže než se sekvenční převodovkou DuoSelect. V průběhu testu jsme se minimálně dostali na průměrných 15 l/100 km, ale častokrát jsme využívali maximální potenciál motoru. Pokud se dokážete uklidnit, tak nebude problém pohybovat se ještě o litr méně.
Maserati Quattroporte Automatic lze označit za plnohodnotný luxusní sedan z té nejvyšší ligy. Je maximálně luxusní (výbavu nabídne jako německé sedany), neuvěřitelně rychlý a tentokrát i dostatečně komfortní. Za velikou výhodu považujeme zachování stejné ceny jako u verze DuoSelect.
Italská krása Maserati budí pozornost všude, kde se ukáže.
Jemněji, ale se stejnou chutí
Největší rozdíl mezi variantami DuoSelect a Automatic se opravdu promítá do charakteru jízdy. DuoSelect s šestistupňovou sekvenční převodovkou míří především na sportovně založené řidiče. Mechanickou převodovku má umístěnou nad zadní nápravou a pohonnou jednotku vpředu za přední nápravou. Rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou vykazuje u této verze hodnotu 47:53, což výrazným způsobem přispívá ke špičkovým jízdním vlastnostem především v zatáčkách. Quattroporte DuoSelect vyniká dlouho neutrálním chováním, maximální kontrolou vybízí k hrátkám a jízdám mimo dálnici. Těžko se mu jiný luxusní sedan dokáže vyrovnat.
Automatic je úplně něco jiného, jiný nádech, jiný styl i charizma. Přestože zvenčí i uvnitř vypadá téměř stejně jako DuoSelect, z celkového pohledu se výrazně odlišuje. Hlavní změnou prošlo pohonné ústrojí. Automatická převodovka ZF se šesti stupni tentokrát dostala místo přímo vpředu za motorem. Změnil se tím poměr hmotnosti, který si však stále zachovává vynikajících 49:51. Spolu s BMW řady 7 mají nejlepší rozložení vah mezi luxusními sedany. To ale nebyly jediné úpravy provedené na Quattroporte Automatic. Nová převodovka si vyžádala rozsáhlé přepracování motoru. Disponuje sice stejným výkonem 400 koní, ale o 9 N.m se zvýšil točivý moment, který nyní dosahuje v nižších otáčkách (DuoSelect 451 N.m/4500 – Automatic 460 N.m/4250). Zátah motoru přichází tedy dříve, ale i přes klidnější chování převodovky je stejně mohutný. Ano, převodovka ZF dodala Quattroporte chybějící vytříbené chování. Řazení probíhá sametově a italský elegán se dokáže oddávat uvolněné a poklidné jízdě. Od verze DuoSelect jej můžete rozeznat nejen podle voliče automatické převodovky v interiéru, ale také po otevření kapoty podle modrých vík ventilů na motoru (DuoSelect má červené). Posledním technickým faktem, překvapivým, je minimální nárůst pohotovostní hmotnosti, která se zvýšila o pouhých 20 kg na 1990 kg proti provedení DuoSelect.
Objem zavazadlového prostoru není přemrštěný, ale 450 l bohatě stačí.
Podstatná změna
Změna převodovky se u Quattroporte projevila až překvapivě výrazně. Z testovací jízdy jsme zjistili, že drobných změn doznalo také nastavení odpružení. Stejně jako u DuoSelectu zde využili služeb systému aktivní regulace odpružení Skyhook, ale s podstatně jemnějším nastavením. Nejvíce se rozdíl projevuje při přejezdech příčných nerovností, kde se vůz více pohupuje, stejně jako v zatáčkách. Při jejich průjezdu se Quattroporte více naklání. Přesto zůstává mimořádně sportovní. Eventuální chuť po ostřejší jízdě umí vyřešit tlačítko s režimem Sport, které zkrátí asi o 35 % dobu potřebnou k přeřazení a zásadním způsobem zvýší tuhost odpružení vozu. V jediném okamžiku tak můžete proměnit pohodlný luxusní sedan ve sportovní vůz, pumpující adrenalin do žil. Vše je podpořeno vynikajícím zvukem motoru, který vychutnávají kolemjdoucí, ale také cestující uvnitř vozu. Proto bychom mohli doporučit eventuálním zájemcům, aby i v případě verze Automatic u Quattroporte zvolili provedení Sport GT a připlatili si k tomu výkonnější brzdový systém. V základu nejsou brzdy špatné, ale přece jen z rychlostí přes 200 km/h se už dvoutunový kolos nezastavuje tak lehce. Maserati Quattroporte Automatic stejně jako DuoSelect vyčnívá z řady luxusních sedanů. Italský trojzubec je přímo prošpikován emocemi, od netradičního designu s úzkou přídí a mohutnou zádí až po výkonný a agresivní motor s neuvěřitelným zvukem. Tohle auto si musí každý již po pár kilometrech zamilovat.
Není to nádherný pohled? Interiér Quattroporte je uchvacující, máte 4 000 000 různých kombinací a variant, jak ho sestavit.
Vzadu je místa dostatek, potěší možnost nastavení zadních sedadel.
Jak málo stačí k jedinečnosti
Jak jsme se již zmínili v začátku, Quattroporte Automatic se exteriérem vůbec neliší od verze s mechanickou sekvenční převodovkou. Zato uvnitř ke změnám dojít muselo, minimálně na středovém panelu. K tomu také došlo a Italové to zvládli, jak se na ně sluší, velmi elegantně. Maličkatý stříbrný joystick nahradil malý volič automatické převodovky, nalevo od něj své místo zaujalo schéma řazení a elektronická parkovací brzda (DuoSelect má klasickou). Vpravo se ještě objevil menší popelník a za řazením jsou dva držáky nápojů. Pokračující středový tunel navíc plynuleji navazuje bez jakéhokoliv zvlnění. Pádla pod volantem zůstala, při přesunutí páky voliče do manuálního režimu s nimi můžete normálně řadit. Automat ale pracuje jako u konkurence, takže i v manuálním režimu, pokud motor dosáhne omezovače nebo se naopak podtočí, si sám přeřadí. Proto jsme také po celou dobu testu používali spíše klasický režim D, který má u této verze skutečný smysl. Quattroporte totiž přišlo o typické cukání a dramatické přeřazování manuálu pod plným plynem.
A jak je to se spotřebou? S automatem se dostanete podstatně níže než se sekvenční převodovkou DuoSelect. V průběhu testu jsme se minimálně dostali na průměrných 15 l/100 km, ale častokrát jsme využívali maximální potenciál motoru. Pokud se dokážete uklidnit, tak nebude problém pohybovat se ještě o litr méně.
Maserati Quattroporte Automatic lze označit za plnohodnotný luxusní sedan z té nejvyšší ligy. Je maximálně luxusní (výbavu nabídne jako německé sedany), neuvěřitelně rychlý a tentokrát i dostatečně komfortní. Za velikou výhodu považujeme zachování stejné ceny jako u verze DuoSelect.
Maserati Quattroporte Automatic | |
---|---|
Motor | zážehový osmiválec do V v úhlu 90° |
Zdvihový objem (cm3) | 4244 |
Max. výkon (kW/k) | 295/400 |
při otáčkách/min | 7000 |
Max. točivý moment (N.m) | 460 |
při otáčkách/min | 4250 |
Max. rychlost (km/h) | 267 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 5,6 |
Počet převodových stupňů | 6 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1990 |
Zavazadelník (m3) | 0,450 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | -/-/14,7 |
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) | 5052/1895/1438/3064 |
Cena | 3 200 000 Kč včetně DPH |
Maserati Quattroporte Automatic - hodnocení | |
---|---|
+ | Sametový automat |
- | Černý plast v interiéru |