Dodge Nitro: Extravagance
(15. 12. 2007)Extravagance. Právě to je slovo, které asi nejlépe vystihuje auto, které budeme dnes testovat. A o jaké jde? V technickém průkazu má napsáno Dodge Nitro.
Značka Dodge je doma především v Americe. Nicméně v několika posledních letech se snaží prosadit takřka po celém světě. Tedy i v Evropě. Vedle modelů Caliber a Avenger je postaveno středně velké SUV s výbušným jménem Nitro.
Toto výrazné auto míří do kategorie, kde českému trhu dominuje například Hyundai Santa Fe, Honda CR-V nebo Toyota RAV4. Je zřejmé, že tato amerika, je ale postavena poněkud mimo tento hlavní proud. Je navržena tak, aby odlovila toho, kdo se nebojí vystupovat z davu. Zároveň se jedná o auto, které je vybaveno větším motorem, než bývá v dané velikostní a cenové relaci obvyklé. K tomu se ale ještě v průběhu testu dostaneme. Podívejme se nyní podrobněji na design modelu Nitro.
Dominantou vozu je samozřejmě vysoká maska chladiče s chromovaným křížem a orámovanými světlomety. Zužující se přední část spolu s vystouplými blatníky a výrazným nárazníkem působí nesmírně dynamicky.
Testované Nitro je v základní výbavě, výše postavené modely mají lakované lemy blatníků a nárazníků, které dodávají ještě větší atraktivitu. Zdá se, že střední a zadní část vozu je jen jakýmsi doplňkem dramatické přídě. Design je samozřejmě subjektivní záležitostí, nicméně i přesto musíme říci, že Nitro je v současnosti nejvýraznějším off-roadem na trhu. Jeho atraktivitu ostatně potvrzují také všudypřítomné pohledy lidí všude, kde se tento vůz objeví. A právě tato vlastnost je v případě tohoto vozu jistě vítaná.
Přístrojová deska je velmi svislá a vysoká. Dnes již nepříliš často vídané je také poměrně blízko umístěné čelní sklo. Zpočátku si musíte zvyknout také na poměrně nízká boční okna. Dobré je, že z pozice řidiče vidíte prakticky celou kapotu motoru. Díky tomu se s tímto autem velmi snadno manévruje. K obratnosti přispívá také velký rejd umožňující otočit se na kružnici s průměrem 11,1 metru.
Použitá sedadla jsou pohodlná a nebolí v nich záda ani při delším pobytu ve voze. Samotná přístrojová deska je především funkční. Kupodivu ani příliš nevadí použité tvrdé plasty, ani jejich jednolitá barva. Ukazuje se totiž, že vhodně ladí se spartánkým charakterem vozu. Samotná přístrojová deska a ovládací prvky vozu nevybočují ze zvyklostí, všechny ovladače jsou snadno k dosažení a na správném místě. Zajímavě a netradičně je v Nitru vyřešen kryt kulisy řadící páky.
Také svojí variabilitou a prostorností v zadní části nepřináší toto nepřehlédnutelné SUV nic nového. Praktickým detailem je však podlaha prostoru pro zavazadla, kterou lze otáčet. Jedna strana je omyvatelná a usnadňuje tak převoz zašpiněných věcí.
Dobrou zpráva směřuje k motoru. Jedná se o turbodiesel se čtyřmi válci a objemem 2,8 litru. Má výkon 177 koní a je vybaven moderní technikou, jeho chod je ale spíše hrubější a ve vysokých otáčkách také hlučný. Při běžné jízdě ustálenou rychlostí o něm ale v podstatě nevíte. Motor samotný dodává autu příjemnou dynamiku a nemáte pocit, že by mohl mít větší výkon. Testované Nitro má manuální převodovku se šesti rychlostmi. Její odstupňování je povedené. Šestý rychlostní stupeň je rychloběh, který snižuje hlučnost i spotřebu při jízdě po dálnici. Samotné řazení je poměrně přesné, řadící páka se ale pohybuje v delších drahách. Se změnou rychlostí souvisí také velmi tuhá spojka, která dokáže například při stání v kolonách vaši levou nohu snadno unavit. Určitou nevýhodou verze s manuálním řazením je fakt, že není kam si odložit levou nohu v okamžiku, kdy nemačkáte spojku. Vedle spojky totiž není žádné místo.
Další dobrou zprávou je , že Dodge nabízí tento motor také v kombinaci se samočinnou převodovkou. V tomto případě má o 50 newtonmetrů větší točivý moment. Vraťme se ale k testovaného modelu.
Nitro má podvozek s nezávislým zavěšením předních kol a tuhou zadní nápravou. Naladění odpružení je příjemně tuhé, takže na hladkých silnicích působí dostatečně jistým dojmem. Určitá nervozita je znát pouze při přejezdu krátkých nerovností například v zatáčce. Vzhledem k rychlým reakcím vozu na pohyby volantu se ani nechce věřit, že se jedná o původem americký vůz. I přesto ale máte při jízdě s Nitrem pocit, že řídíte skutečně chlapské auto. Připadáte si, že ovládáte opravdový off-road.
Už několikrát jsme během tohoto testu použili slovo off-road, jak je tedy na tom Dodge v tomto ohledu?
Nitro má přiřaditelný pohon všech kol. To znamená, že při běžné jízdě má poháněná jen zadní kola. Nad bezpečností bdí standardně dodávaný stabilizační systém. Při vjezdu na nezpevněný povrch lze otočným ovladačem zvolit pohon všech kol s pevným rozdělením síly motoru mezi nápravy v poměru 50 na 50. V terénu působí Nitro jistě, nicméně díky omezenějším nájezdovým úhlům se ukazuje, že je autem určeným zejména na kvalitní silnice.
Dodge Nitro je velmi zajímavou alternativou ve stále se rozrůstajícím segmentu automobilů SUV. Kromě výjimečného vzhledu a silného motoru je dostupný za příznivé ceny v několika provedeních. Ty jsou často pod úrovní srovnatelné konkurence. A navíc za volantem přitom budete neustále ve středu pozornosti.
Dodge Nitro 2,8 CRD
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem: 2777 cm3
Výkon: 130 kW / 177 k při 3800 ot./min.
Točivý moment: 410 N.m při 2000-2800 ot./min.
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,5 s
Kombinovaná spotřeba: 8,6 l/100 km
Cena: 813 500 Kč