TEST PORSCHE CAYMAN S
Test modelu Porsche Cayman S pro mě byl zcela jiný než obvykle, a to prakticky ve všech ohledech. Nejen že se o tento skvost musím dělit s celou plejádou kolegů, ale navíc mám na pořádné svezení asi dvě hodiny. Nečekejte tedy žádné zázraky, ale trochu polechtat své i vaše adrenalinové centrum určitě nebude problém.
Čtěte také: Reportáž - jak se testuje sporťák?
Čtěte také: Porsche Cayman S nebo Nissan 350Z
Jelikož jsem dost času strávil ve společnosti otevřeného modelu Porsche Boxter, nemohu hned při prvním letmém okukování přehlédnout jejich vzájemnou podobu. Samozřejmě, rozdíly tu jsou.
Především je tu plátěná střecha Boxteru, ta nahrazuje pevný střešní díl, což slibuje vyšší tuhost karoserie, a tedy jistější jízdní vlastnosti, a to mě hodně láká. Boxter je sice hravý, ale občas se z jeho útrob ozývalo skřípání avizující kroucení karoserie.
Každopádně ať bez střechy, nebo s ní jsou tyto základní řady nádherné.Cayman v pupku
Přicházím k modelu a zjišťuji, že jeho výška jen lehce přesahuje moje tělo v oblasti pupku. Do vnitřní části Caymanu, jenž jsme dostali na test v ostřejší verzi S, tedy téměř ulehám. Hned ale přichází lehké zklamání. Přístrojový štít i volant sice prozrazují příslušnost k rodině Porsche, ale jinak je to docela nuda - ano, pochopitelně perfektně zpracovaná.
Také použité materiály naznačují, že sedíme ve voze za 1,8 milionu, ale nemohu se zbavit dojmu jisté sterility. Z té mě dostává až dvojice dokonale tvarovaných sedadel se zcela integrovanou opěrkou hlavy. Občas skočím do "fitka", a tak mou vrchní část zad nechce mohutné boční vedení koženého křesla zpočátku ani vpustit do svých útrob. Vše ale dopadlo dobře - a co víc...... o co srdnatěji jsem se sedadlem zápolil, o to výrazněji mě dokáže i při dynamické jízdě přidržet.
Minimální světlá výška dodává ideální sportovní pocit, má sedínka nemá daleko k silnici, a to je u sporťáku potřeba. Volant s poměrně úzkým věncem a zajímavým tvarováním perfektně padne do ruky a jsem vděčný tomu, že Porsche už znám a nemusím hledat otvor pro elektronický klíček. Jeho místo je totiž nalevo od volantu. Takže žádné dlouhé otálení a už je šest "boxérských" válců v pohybu.
To, že je mám za zády, nelze vůbec zaznamenat, a to ani když si jen tak pro radost prošlápnu plynový pedál. Mimochodem, jeho chod je stejně jako u ostatních pedálů tužší, ale ne tolik, jak bych to od ryze sportovního modelu očekával.
V tuto chvíli tedy začínám tušit, že nesedím v ryzím supersportu, ale v modelu, který chce svému majiteli dopřát civilnější ovládání. Žádná 911ka, prostě stejně jako Boxter základní model značky, který má soucit i s méně zkušenými "sportovci".
Ukaž se, Krokodýlku
Než vyrazím, chci se ještě zorientovat v neuvěřitelné spleti tlačítek palubní desky. Tak to ne! Mám dost málo času probírat se tímto neintuitivním sektorem s přehršlí tlačítek neznámých symbolů - to je fakt na manuál! Vystačím si tedy pouze s nejníže umístěnou řadou, kde se "přitvrzuje" podvozek, vysouvá křídlo a vypíná stabilizace.
Takže opět, tentokrát ostřeji, prošlápnu plynový pedál a z nádherného zvuku se stává doslova kouzelný chorál fanoušků FC Liverpool, vyladěný dvojicí středově umístěných koncovek výfuku. Nádherný zvuk k Porsche prostě patří.
Stejně okouzlující pocit přichází i po prvním řazení rychlosti šestistupňového manuálu. Jednička zapadne do svého chlívku jako poslední puzzle do dva dny skládaného obrázku a já můžu konečně rozjet tento 4.341 mm dlouhý skvost.
Zážehový šestiválec o objemu 3,4 litru disponuje zásluhou variabilního časovaní sacích i výfukových ventilů VarioCam Plus výkonem až 217 kW, a to je slušná porce. Vědom si tohoto potenciálu jsem skutečně opatrný a s vozem se teprve seznamuji, ale ve chvíli, kdy přijde "řeč" na maximum točivého momentu - 340 Nm při 4.400 otáčkách - odhazuji pud sebezáchovy. Od této hodnoty má totiž agregát nejskvostnější zátah a až do šesti tisíc chce pořád svými 19" pneumatikami (vpředu jsou osmnáctky) trhat asfalt.
Při každém lehkém dotyku plynového pedálu se výrazněji a výrazněji zachvěje moje motoristické srdce - plyn totiž reaguje navýsost citlivě. Začínám "řádit" a hned mě zase zaujme to neuvěřitelně přesné řazení a k tomu se ještě přidávají skvělé brzdy. Ty se snad ani nezahřívají, protože jejich účinnost nevadne ani při hodně odvážných manévrech - plyn/brzda/plyn - a to jsou v nabídce ještě příplatkové s "keramikou."
Také odezva řízení odpovídá značce, řidič ví o každé změně podloží či jiném sklonu vozovky bez toho, aby svůj zrak soustředil na silnici. Tak přesné a citlivé je řízení modelu Porsche Cayman S, a to se teprve dostáváme na mimopražské vlásenky.
Umí nejen na Václaváku
To, že umí vůz akcelerovat z nuly na rychlost 100 km/h za 5,4 sekundy, a fakt, že ručička rychloměru může atakovat hodnotu 275 km/h, zní zajímavě, ale o tom, jak se dá s vozidlem pohrát, to nic nevypovídá. Musíte si ho vyzkoušet, abyste pochopili, kde je jeho nejsilnější místo.
Cayman S je model, který poslechne každý váš sebemenší rozkaz, a ta jistota, kterou máte v tom, co se v nadcházejících milisekundách v té ostré zatáčce před vámi stane, je to, co z něj dělá opravdové Porsche.
Ve chvíli, kdy si zvyknete na vrozenou nedotáčivost a začnete využívat plyn a volant tak, aby pracovaly ve váš prospěch, budete návrat do města oddalovat a oddalovat. Podvozek mi doslova zarostl pod kůži, a to především po odpojení stabilizace, kdy už je ale potřeba řádné soustředění a i nějaká ta praxe.
Dokonalá směrová stabilita trochu brání hrátkám s vozem, na driftování nebo jiné "boční přesuny" musíte asi zvolit jiný druh vozu, Porsche má tendenci stále se zařezávat do vozovky a až do poslední chvíle držet vámi zvolený směr. Když už chcete model pořádně rozhýbat, musí přijít hodně ostré kontra, ale i tak máte vůz za chvíli pod kontrolou.
Jízda po nerovné silnici samozřejmě není žádná slast, Porsche vám nezatají ani menší výmoly, a tak si umím představit, že si tento model budou pořizovat ti, jejichž doménou jsou především přesuny po dálnici. Ti budou moci na cestu naložit i poměrně slušný náklad, model totiž nabízí plných 410 litrů úložných prostor. Skládají ze dvou sektorů, tradičně hlubokého vpředu a nižšího, za středově umístěným motorem pod výklopnou zádí.
Porsche Cayman S je automobil nabitý emocemi a radostí. Je to vůz, jenž vás okouzlí nejen designem, ale i svým dynamickým potenciálem. Je to ten automobil, který nemusí disponovat výkonem 400 kW, abyste si za jeho volantem připadali jako Niki Lauda. Porsche Cayman S prostě ví, jak zapůsobit... no vždyť je k tomu vlastně předurčen.