Jdi na obsah Jdi na menu
 


Cayman nebo 350 Z?

(11. 01. 2008 00:00)

Jarek Janiš je závodník. U aut vyrůstal. V letech 2001 a 2003 jezdil dokonce jako testovací jezdec ve Formuli 1. Jeho úspěchy by vydaly na celou stránku.


Čtěte také: Reportáž - jak se testuje sporťák?


Čtěte také: Test Porsche Cayman S


Velmi jsme stáli o to, aby pro AUTOMIX.CZ otestoval dva relativně dostupné sportovní vozy Nissan 350 Z a Porsche Cayman S. Původně jsme měli pro naše srovnávací zkoušky domluvené i letiště, ovšem kvůli dovozcem určenému limitu pouhých 200 kilometrů jsme se ho museli vzdát.


Jarku Janišovi pražské parkoviště vyhovovalo lépe, než se trmácet na letiště: "Na to,abych poznal, jaký vůz je, nemusím nutně jezdit na letiště," říká a ležérně si pohazuje klíčky. Některým kolegům z redakce se trochu protáhnul úsměv, protože my na konečný verdikt v testech musíme najezdit mnoho a mnoho kilometrů.Jarek je ale jiná liga...


První si bere do parády Zetko.


Vůz už je zahřátý, takže se rovnou a bez obav vydává "řádit". Stačilo pár přejezdů, pár zakvičení gum, a už se kolem srocují lidé.


Přestože je Strahov podobnými kousky vyhlášený, jen výjimečně se tu objeví někdo, kdo umí víc, než jen zatáhnout za ručku a pak s vytřeštěnýma očima zuřivě kroutit volantem. Sledovat závodníka v šedivém Zetku, který dlouhé minuty driftuje bez jediného zaváhání nebo zastavení, je tedy pro mnohé podívaná k nezaplacení.


Majitel Zetka, přestože právě rychlým tempem přichází o draze zaplacené gumy a destičky, se spokojeně usmívá. Věří totiž, že jeho Zetko je lepší než Porsche Cayman S, které tu nastartované čeká, až přijde jeho chvilka...


Ach, ta spojka...


<>
<>
<>

Jarek Janiš


Narodil se 8.7.1983 v Olomouci, do motokáry se poprvé posadil v pěti letech. K závodění ho přivedl otec, automobilový závodník. Kromě závodění má rád lyžování, squash nebo koně. Jarek je svobodný, ovšem zadaný.


-2007, Světový šampionát národů A1GP za tým České republiky - Evropský šampionát Le Mans Series -vytrvalostní závody FIA GT


-2006-2007, závody A1GP, člen českého týmu


-2006, Mistrovství České republiky s vozem Mercedes-Benz CLK AMG DTM - vytrvalostní závody FIA GT za tým Zakspeed s vozem Saleen S7R - několik vítězství v F3000 International Masters


-2005, Japonský šampionát formule Nippon za tým Kondo Racing - Italský šampionát F3000 celkové druhé místo - Mezinárodní šampionát České republiky, Mercedes-Benz CLK AMG DTM první místo v šestihodinovém vytrvalostním závodě


-2004, světová série ChampCar první český pilot - šampionát DTM Mercedes Junior Team -2003, testovací pilot týmu Jordan Ford v seriálu Formule 1


-2002, celkové třetí místo v sérii Euro 3000 -2001, testovací pilot týmu Prost Acer v seriálu Formule 1 - Evropský šampionát Le Mans za Lanesra Racing Team třetí místo -2000, třetí místo v zimní sérii Formula Palmer Audi -1991-1998, osm závodů Go-kart v rámci Mezinárodního šampionátu České republiky.



V oblacích dýmu a se smýkající se zádí se k nám rychle blíží šedivé Zetko předchozí generace. Když už si myslíme, že budeme mít pro AUTOMIX senzaci (JANIŠ NABOURAL DO PORSCHE CAYMAN),  Zetko "na fleku" zastaví. Jarek vystupuje a směje se: "Dobrý, dobrý je to, překvapilo mě to," usmívá se. Chválí si přesnost řízení, sílu motoru, podvozek, prostě celkové reakce.


Nejvíc uznání má ale pro spojku. "Tohle není obyčejná spojka," říká, "je to polozávodní věc." Vysvětluje nám, že někdo by mohl říct, že je příliš tvrdá, ovšem to je prý právě ono. "Dá se s ní skvěle hrát" dodává na vysvětlenou. "Bohužel její životnost bude kratší než je obvyklé", Drag, majitel auta souhlasně pokyvuje.


Jen asi deset minut stačilo Jarku Janišovi k tomu, aby poznal, že auto je přetáčivé. Taky, že se ale zároveň zbytečně nenaklání, ani se "nežvejká na přední kolo". "Perfektní je také převodovka, je správně odstupňovaná. Když jedu v driftu a už skoro stojím, nemusím tam řadit jedničku, ale motor to vytáhne i na dvojku, je to prostě hračka," směje se závodník.


Je Nissan 350Z dokonalý?


"Má to auto vůbec chyby?" ptáme se dychtivě po této oslavné ódě na konstruktéry Nissanu. "Ruční brzda by mohla být přesnější," nadechne se Jarek, ovšem do řeči mu hned skočí majitel auta, Drag: " Prosím Tě, ručku vůbec neřeš, to auto má sjetý destičky. Vydrží možná ještě 2000 kilometrů, dokonce kdybychom tu dneska hodně blbli, tak ji odrovnáme už dnes. Normálně je brzda mnohem tužší".
Ještě se ptáme Jarka na motor. "Je v pohodě, zdá se mi, že nemá žádnou slabinu. Vyzdvihnul bych, jak zatahuje v nízkých otáčkách. Už se těším na tohle" ukazuje na Caymana, který má proti "našemu" Zetku o 15 koní navíc. (Nová generace má naopak o 18 koní víc.)


Tak se chlapíku ukaž.


Publikum "kolemjdoucích" se mezitím rozrostlo a všichni čekají, co "ten závodník" dokáže s Porsche, když už v Nissanu s ním byla taková zábava.


Jarek sedá za volant a vyráží. K překvapení nás všech je podívaná nejen mnohem kratší, ale také mnohem nudnější. Drifty nejsou ani tak divoké, ani tak rychlé, jako když Jarek bláznil v Zetku.


Když auto zamíří k našemu provizornímu boxu, visíme mu doslova na rtech."Spojka mě zklamala, u sportovního auta vypadá jinak," říká a maskuje zklamání. "Je hodně měkká a zůstává i někdy viset. Na driftování to není, kdybych takhle dál pokračoval, spálil bych ji," vysvětluje, proč dýmem z pneumatik nenaplnil celé okolí, tak jako  v předchozím případě.


Co se týká jízdních vlastností, má Jarek i tak jasno "Zetko je hravější, Cayman je více nedotáčivý a zadek se tu nedá utrhnout tolik jako u Nissanu." Teď nevíme, byla to pochvala pro Nissan nebo pro Porsche?


Porsche se zdá Jarkovi pohodlnější, a to nejen naladěním podvozku, ale také interiérem. Až se vkrádá otázka, není Cayman pohodlný až příliš? Nezrazuje své sportovní kořeny? "Ne to ne, lidé dnes chtějí všechno dohromady. Tedy aby to bylo sportovní, ale zároveň pohodlné," zastává se Janiš značky se vzpínajícím se koníkem ve znaku, "Cayman je toho důkazem, je to skvělý kompromis." "Co se ale týká nastavení podvozku, reakce na pokyny volantu, je na tom Zetko lépe," dodává.


Kdo je lepší?


Samozřejmě nechceme Jarka pustit bez toho, aniž by nám řekl, co by chtěl od své garáže víc, Zetko nebo Cayman?
"Kdybych jel na zmrzlinu třeba na Václavák, vzal bych si Porsche. Na "blbnutí" bych si vzal Nissana".


Ještě než někteří z nás sednou do vozu vedle Jarka, aby nám předal něco ze svého umění, ptáme se na další závodníkův tip v této cenové kategorii. "Hodně legrace se dá zažít také za volantem BMW M3"
Právě jsme, milí čtenáři, dostali další tip na test...


KONKURENTIPorsche Cayman Porsche Cayman SNissan 350 Z Coupe 2008Nissan 350 Z Coupe 2006
Zdvihový objem motoru (l)2,73,43,53,5
Maximální výkon (kW) při otáčkách (1/min)180/6500217/6250230/6800206/6200
Maximální točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min)273/4600340/4400358/4800353/4800
Zrychlení (0-100 km/h)6,15,45,75,9
Maximální rychlost (km/h)258275250250
Součinitel odporu vzduchu (cx)0,290,290,290,29
Rozměry (délka x šířka x výška)4341x1801x13054342x1801x13054315x1815x13254310x1815x1320
Kombinovaná spotřeba (l/100km)9,310,611,711,4
Rozvor náprav (mm)2415241626502650

Autor: Petr Kološ, Foto Jakub Sallieri