Historie společnosti BMW (Bayerische Motorenwerke) se začala psát v roce 1916 díky spojení dvou firem, Rapp Motorenwerke a Gustav Otto, do společnosti s názvem Bayerische Flugzeugwerke. Na BMW byla přejmenována teprve o rok později. Prvním výrobkem, určeným pro použití na silnici, byl motocykl R32 z roku 1923, který znamenal osudový krok pro budoucnost bavorské továrny. Do té doby se společnost zabývala výhradně výrobou leteckých motorů. Výroba automobilů začíná až později, v roce 1929.
Tři generace úspěchu
Mezi nejprodávanější produkty automobilky dnes bezesporu patří tzv. trojková řada, která seřadí k automobilům střední třídy. K trojkovéřadě se neodmyslitelně počítá i kratší model Compact, který bychom dnešními měřítky posuzovali spíše jako vůz nižší střední třídy. Trojkovářada se začala vyrábět v roce 1975 a pro obrovský úspěch přišla v roce 1982 na trh druhá generace tohoto modelu. Třetí generace, která se vyrábí prakticky do dnešních dnů, opustila brány mnichovského závodu poprvé v roce 1990. Mimochodem, v Bavorsku je značka BMW i díky tomuto vozu dnes už považována za jakousi národní pýchu.
Jaké auto, taková nabídka
Třetí generace vozů BMW řady 3 vyniká především dobrými jízdními vlastnostmi, a to zejména díky poháněné zadní nápravě s dvojicí sféricky vedených příčných vzpěr, doplněných ještě dalšími jednoduchými podélnými. Trojková řada je navíc poměrně bohatá na různé verze, neboť kombinuje pět karosářských modifikací s deseti motory. Výkony agregátů se pohybují od nejslabšího vznětového motoru o objemu 1,8 l a výkonu 66 kW až po nejsilnější šestiválcový zážehový motor o objemu 3,2 l a výkonu 236 kW v BMW M3. Do všech vozů se standardně montuje pětistupňová přímo řazená převodovka, která však může být na přání zákazníka zaměněna za stejně spolehlivoučtyř- nebo pětistupňovou samočinnou. K přednostem automobilů BMW seřadí především vysoká spolehlivost a již zmíněné dobré jízdní vlastnosti. K nim už tradičně patří vysoká účinnost brzdové soustavy a přesnéřazení. Za nedostatky bychom naopak mohli považovat menší účinnost potkávacích světlometů, poruchovost vstřikovacího zařízení a vyšší ceny náhradních dílů. Vozidla BMW jsou oblíbena i pro svou bezpečnost, které automobilka věnuje velkou pozornost.
Požitek z bezpečné jízdy
Protože jde o automobily s motorem vpředu a se zadní poháněnou nápravou, je třeba dbát zvýšené opatrnosti při jízdě na mokré vozovce, kdy dochází k prokluzování zadních kol. Ovládací prvky jsou ve vozidle umístěny velice přehledně a dostupně. Na předních sedadlech je kvůli masivnímu střednímu tunelu relativně málo místa pro nohy, ale jde víceméně o zvyk.
Raději nekupovat opravené bouračky
Při výběru staršího vozu je třeba dávat pozor na některé závady, jež se u této značky občas vyskytují. Jde především o korozi výfukového systému. U sportovněji laděných podvozků dále dochází vlivem vibrací k uvolňování předních sedadel. Kvůli dobrým deformačním zónám je třeba při koupi havarovaného vozu věnovat zvýšenou pozornost rozsahu poškození, neboť i zdánlivě malá nehoda může automobil poznamenat víc, než se na první pohled zdá. Nevýhodou vozů BMW je i jejich nepříjemně velká oblíbenost u zlodějů. BMW řady 3 je určeno především sportovně založeným řidičům, kteří touží po prestižním vozu. Zachovalé BMW 316i z roku 1992 lze dnes pořídit za 160 až 200 tisíc korun.
Ceny náhradních dílů na BMW 316i, r. v. 1992 |
---|
čelní sklo(s pruhem) | 4 300 |
ložisko kola (před.) | 2 297 |
kulový čep | 783 |
vnější zpětné zrcátko | 8 114 |
přední maska | 2 330 |
chladič | 6 222 |
brzdové destičky | 2 602 |
rozvodový řemen/řetěz | 778 |
světlomet | 9 719 |
výfuk (komplet) | 11 613 |
přední tlumič | 3 806 |
brzdový kotouč (přední) | 1584 |
stírač (2 ks) | 312 |
vodní čerpadlo | 1 246 |
<>>