Jdi na obsah Jdi na menu
 


ŠKODA OCTAVIA SLX 1.9 TDI

10. 2. 2008

škoda octavia SLX 1.9 TDI

ObrazekŠkoda Octavia SLX 1.9 TDI
Rok výroby: 1997
Cena: cca 350 000 Kč
Jejich výraznější pokles se navíc nedá očekávat ani v souvislosti se zahájením prodeje inovované verze, neboť ta se od své předchůdkyně liší tak málo, že to běžný motorista takřka nepozná. Pětidveřový liftback se poprvé představil v roce 1996, o dva roky později ho doplnila karosářská varianta kombi.

Oblíbené diesely

Škoda Octavia je oblíbená především díky úsporným a výkonným vznětovým motorům. Základní nepřeplňovaný čtyřválec 1.9 SDI s největším výkonem 50 kW (68 k) uspokojí spíše rodinné typy bez sportovních ambicí. Přeplňované agregáty 1.9 TDI udělují tomuto automobilu solidní dynamiku při průměrné spotřebě kolem 5,5 l na 100 km. Slabší verze poskytuje maximální výkon 66 kW (90 k), v roce 1997 se pod kapotu Octavie dostalo „té-dé-íčko“ s nastavitelnými lopatkami turbíny, které nabízí výkon 81 kW (110 k). Podstatně méně uspokojivá je nabídka zážehových pohonných jednotek. Jako nejlepší alternativa z pohledu relací mezi výkonem a spotřebou se jeví osmiventilová „šestnáctistovka“ s proměnnou délkou sacího potrubí, která vykazuje největší výkon 74 kW (101 k). Motor stejného objemu bez variabilního sacího potrubí je známý již z Felicie a jeho výkon 55 kW (75 k) stačí jen na splnění základních přepravních požadavků. Čtyřválec 1.8 20V sice slibuje svými 92 kW (125 k) sportovní svezení, ale vystřízlivění nastane vlivem poměrně vysoké spotřeby paliva. Proto byl v roce 1999 nahrazen osmiventilovým čtyřválcem o objemu 2,0 l a výkonu 85 kW (115 k). Od roku 1998 se do větší Škody montuje i agregát 1.8 20V Turbo s největším výkonem 110 kW (150 k), nicméně využití jeho potenciálu je spíše příležitostné. Loni firma rozšířila motorovou paletu také směrem dolů.Čtyřválec OHV s objemem 1,4 l/44 kW (60 k) však poměrně těžkému vozu nemůže propůjčit větší dynamiku.

Zlobí v mezích

Největším neduhem je netěsná olejová vana, která způsobuje únik oleje. Také defektní spojka dokáže zapříčinit nejednu nepříjemnost. Vyvěšené lanovody řadicí páky znesnadňují ovládání převodovky. V oblasti elektroinstalace bývají častým zdrojem potíží spálené pojistky palivového čerpadla a nefunkční imobilizér. Pozůstatkem po prapředcích jsou zámky dveří, jež se ovládají ztuha, až se zcela vzpříčí. K přednostem Octavie patří plně pozinkovaná karoserie, která účinně odolává korozi. Také zpracování interiéru má slušnou úroveň. Uvnitř nevládne prostorová nouze, nicméně vzadu si vyšší postavy moc pohodlí neužijí. Zato zavazadelník svým objemem 0,528 m3 uspokojí každého, a když se k tomu připočte dostatečná užitečná hmotnost, lze z Octavie udělat malou dodávku. Pokud je však vůz naložen, záď, jež se vyznačuje velkým zadním převisem, se projevuje neklidným chováním nejen v zatáčkách, ale dokonce i při jízdě přímým směrem. Nedobrý je výhled z vozu – směrem do stran jej omezují silné sloupky a dozadu vysoké víko zavazadelníku. Chybějící stírač na pátých dveřích navíc nutí posádku po stání v dešti otírat zadní sklo ručně. Přes neobvyklé rozměrové disproporce jsou jízdní vlastnosti dobré. <>
Ceny náhradních dílů na Škodu Octavia, r. v. 1997
čelní sklo (s pruhem)4 000
ložisko kola (před.)2 780
kulový čep2 500
vnější zpětné zrcátko2 700
přední kapota6 250
chladič5 378
brzdové destičky1 785
rozvodový řemen1 122
světlomet2 883
výfuk (zadní + střední díl)6 000
přední tlumič1 944
brzdový kotouč (přední)1 742
stírač (2 ks)   337
vodní čerpadlo1 636



Slušná kvalita za vyšší cenu

Octavia je první výrobek se značkou Škoda, který byl postaven na koncernové bázi. Proto se může pochlubit uspokojivou spolehlivostí, byť ve statistikách poruchovosti rozhodně nepatří k premiantům. Zájemci o ojetou Octavii mají z čeho vybírat, ale nepotěší je vyšší ceny.
 

Náhledy fotografií ze složky auta(1)

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář